Lejárt a biztonsági időkorlát.
Ha az oldal űrlapot is tartalmaz, annak mentése csak érvényes bejelentkezéssel lehetséges.
A bejelentkezés érvényességének meghosszabbításához kérjük lépjen be!
Felhasználó név:
Jelszó:
 

HÍRKATEGÓRIÁK


SM Centrum hírek>>

A(z) a Magyarországi Sclerosis Multiplex (SM) Centrumok hírarchívuma


Hírkategória: Összes hírkategória
  • Virtuális valóság – bejárható az emberi test
    [2013.08.29.] - Magyar SM Info - Hírkategória: Általános
    Utazás a koponyám körül-belül

    Az SM betegség éppen “ezerarcúsága” miatt több szervet is megtámadhat. Sokan szeretnék tudni, látni, hogy hogyan épül fel az emberi szervezet, milyen kapcsolatban vannak egymással a szervek, izmok, csontok. Az orvosok, gyógytornászok tanácsát is könnyebb megfogadni, ha látjuk, miért mondják, hogy ezt vagy azt a gyakorlatot végezzük el rendszeresen. Most egy hazai fejlesztésű számítógépes programmal ez bármely internethasználó számára elérhető. Olyan egyedülálló számítógépes „térképet” fejlesztettek ki magyar szakemberek, amely az USA-ban és világszerte is különleges újdonságnak számít. A “térkép” azt mutatja meg az érdeklődőknek, ami a lehető legközelebb van mindenkihez, mégis a legtöbbször ismeretlen területnek számít: az emberi testet.


    Interaktív, időben és térben is mozgatható, térhatású élményt nyújt a felhasználóknak az emberi testről készült felvételekkel az a program, amit elsősorban az orvosképzésben használnak, de az érdeklődő laikusoknak is különleges és tanulságos élményt nyújt „A 4D Anatomy – www.4danatomy.com
    - nevű szoftver leginkább a Földünket virtuálisan bejárhatóvá tevő Google Earth –programhoz hasonlítható” – magyarázza a program feltalálója, dr. Balogh Attila , az Országos Idegsebészeti Intézet idegsebész szakorvosa a Népszabadságban.

    “Működését legjobban úgy érthetjük meg, ha megfigyeljük, hogyan készül a virtuális modell. A valódi emberi szerveket, (preparátumokat) anatómusok bontják alkotóelemeikre, miközben azokat egy egyedi berendezés- a találmány fő eleme- segítségével sok irányból lefényképezik. Érdekessége a történetnek, hogy a magyarországi sajátosságok- pl. pénz-és felszerelés-hiány- milyen kreatív megoldásra sarkallta a feltalálót. Ő ugyanis arizonai tanulmányútja alatt dolgozott egy közel egymillió dolláros, majdnem másfél tonnás márkás robot-mikroszkóppal. Az ezzel szerzett tapasztalatokat, gyakorlatot szerette volna itthon is megteremteni, ezért fejlesztették ki munkatársaival a mindössze ötven kilogrammos, asztalnyi méretű és jelentősen olcsóbb, de egyedülállósága miatt felbecsülhetetlen értékű berendezést.
    A készülékkel tehát beszkennelik a preparátumot, az így elkészített fotórealisztikus rekonstrukción a szerv, testrész legapróbb részleteit is bármely szögből tanulmányozni lehet. A NeuroArc nevű eszközt dr. Kutor Lászlóval, az Óbudai Egyetem tanszékvezető mérnökével közösen fejlesztették, míg az elkészült fotókat a 4D Anatomy szoftver segítségével illesztik össze és jelenítik meg, amelyet Máthé János, a Budapesti Műszaki Egyetemen végzett informatikus mérnök vezetésével programoztak erre a célra.
    Jelenleg a fej-nyaki régió szimulációs modelljei mellett már a mellkas, a has és a medence régiójának interaktív rekonstrukciója is rendelkezésre áll. Az év végig céljuk a teljes emberi test szimulációs modelljének kidolgozása. A fejlesztésnek nincs akadálya, hisz a program a hétéves kutató-fejlesztő munka alatt már kapós lett: az az előfizetéssel elérhető programot a Stanford Egyetemen, a heidelbergi orvosi egyetemen és a budapesti Semmelweis Egyetemen is használják az orvosképzésben. A sikertörténet része, hogy a magyar feltaláló résztulajdonosként alapítója lett egy amerikai-magyar vegyes vállalkozásnak, aminek célja a 4 D-s anatómiai platform fejlesztése és forgalmazása.
    A jövő orvos-beteg kapcsolatában is felhasználható lesz a program: az orvos ennek a szemléltető eszköznek a segítségével lényegesen könnyebben el tudja magyarázni a tervezett beavatkozás, műtét menetét, hogy az milyen szerveket és hogyan érint vagy például,hogy milyen kockázatokkal járhat. Orvosok és gyógytornászok a megmondhatói, hogy a milyen kevés ismerettel rendelkezünk saját testünk felépítéséről, működéséről, amire pedig nagy szükség lenne, ebben is segíthet ez a program.

    A másik fejlesztési irány, a kórosan elváltozott szervek szemléltetése is több célt szolgálhat. A dohányzástól beteggé váló tüdőt vagy daganat fejlődését bemutató interaktív, fotórealisztikusan megjelenített folyamatot fel lehet használni az orvosok, egészségügyi személyzet képzésén túl arra is, hogy az internetes kapcsolattartással is elérhető, ún. e-pácienseket a tudatosabb, egészségesebb életmód irányába tereljék az orvosok.
    A szakértő team által kifejlesztett NeuroArc berendezést még különlegesebb feladatra is fel lehet használni. A közelmúltban beszkennelték a győri hermában őrzött Szent László ereklyét, és a technika segítségével rekonstruálták a több száz éve halott uralkodó koponyáját, a mely immár interaktív térhatásban is megszemlélhető. Természetesen más , akár egyedülálló muzeális tárgyak ilyenfajta megörökítésére is alkalmas az eszköz.
    Az időben és térben is fotórealisztikus magyar fejlesztés, a 4danatomy beleilleszkedik az emberi test virtuális leképezésével foglalkozó programok sorába.(..) Például léteznek olyan programok, amelyek rajzok alapján, orvosok által segített grafikus munkával, animációval segítik az emberi test virtuális felfedezését. Ilyen például a Cyber-anatomy.com oldalon elérhető alkalmazás, ami a megfelelő eszközzel hozzáadott értékként akár az ún.” kiterjesztett valóságot” is megmutatja a felhasználóknak. Ebbe a sorba illeszkedik a tavaly nyáron még a Google Body Adventure néven futó projekt: az emberi test kalandos felfedezését lehetővé tevő online, 3D humánanatómiai atlasz. Használatával az emberi test modellt úgy járhatjuk be, mint a Google Térképek alkalmazásával egy-egy földrajzi helyet, vagy várost. A csaknem 1 mm-es felbontásig nagyítható modellben anatómiai „rétegenként” választhatunk: külön-külön tanulmányozható az idegrendszer, a lágy szervek, a vérkeringés vagy akár a csontváz. Az alkalmazás online 3D interakciós programozási környezetre épül, amely kihasználja a futtató gép erős grafikus hardverét.

Vissza

HÍRKATEGÓRIÁK


SM Centrum hírek>>