Lejárt a biztonsági időkorlát.
Ha az oldal űrlapot is tartalmaz, annak mentése csak érvényes bejelentkezéssel lehetséges.
A bejelentkezés érvényességének meghosszabbításához kérjük lépjen be!
Felhasználó név:
Jelszó:
 

HÍRKATEGÓRIÁK


SM Centrum hírek>>

A(z) a Magyarországi Sclerosis Multiplex (SM) Centrumok hírarchívuma


Hírkategória: Összes hírkategória
  • Orvostudományi kutatást segítő alkalmazások- Ön melyiket ismeri?
    [2016.07.07.] - SM - Hírkategória: Általános

    Ez a cikk egy kicsit távolabbról kapcsolódik az SM-hez, és az azzal élőkhöz, inkább az orvostudományi, ezen belül az idegrendszerről szóló kutatásokról szól. Az a tapasztalatunk, hogy olvasóink az átlagosnál jobban tájékozottak a neurológia területén, aktívan követik a tudomány fejlődését és nyitottak az újszerű megoldásokra. A cikkben olyan korszerű kutatásokról írunk, amik a legújabb technológiát használják fel – az emberek életminőségének javítása érdekében. A következő anyagban kitérünk konkrétan az SM- betegek által használt okostelefonos applikációk és eszközök használatára is.


    A digitális eszközök, ezen belül a mobiltechnológia hatással van a tudományos kutatásra is. A nagy sebességű mobilinternet és a kisméretű, de komoly számítási tudásra képes mobilkészülék alkalmazásával ugyanis kiterjedt hálózatokra lehet rácsatlakozni, és strukturált vagy kevésbé rendezett módon, de adatokat lehet megosztani. A rengeteg forrásból származó adat elemzése lehetővé teszi például olyan csoportok és összefüggések felfedezését, amelyekre egyébként nem derülne fény. Az adatalapú, új tudományos korszakot Big Data Science – Nagy Adat Tudomány korszaknak is nevezzük. A tudományos kutatást jelentősen befolyásolja, sőt az orvostudományt például eddig nem látott mértékű adatokkal segíti pl. az a néhány applikáció, amellyel részeseivé leszünk a „Big Data Tudományá"-nak. Ezek az alkalmazások részben „kiszervezik" a kutatások hardverigényét a mi mobileszközünkre, részben pedig lehetőséget adnak arra, hogy mi magunk is részt vegyünk egy kísérletben, aktívan egy-egy nemes cél érdekében. Most bemutatunk négy applikációt- alkalmazást.

    1. A brit Cancer Research, az Amazon, a Facebook és a Google játék formában fejlesztett le egy olyan alkalmazást, amely jelentősen megkönnyíti a rákkutatás során összegyűlt adatmennyiség feldolgozását és elemzését. Így jött létre a Play to Cure: Genes in Space című mobiljáték, amellyel, ha néhány percet játszunk, máris segíthetünk a kutatóknak. Míg mi különböző lényekre vadászunk az űrben, több ezer tumorból származó genetikai adatot segíthetünk feldolgozni.

    2. A Loss of the night program is hasonló, közösségi alapokra épült. A kutatás az adott környezet fényszennyezettségét méri, ezzel együtt pedig annak igyekszik utánajárni, hogy mindennek milyen hatása van az élő környezetre és az emberre. Az emberi és a technikai civilizáció gyors fejlődése ugyanis oda vezetett, hogy az a fénymennyiség, amit a városok pazarló világítása okoz, közvetlenül károsítja az élő környezetet. Az alkalmazás által megvizsgálhatjuk, hogy a tartózkodási helyünkön hány csillag látszik az égen – figyelembe véve a külső időjárási és egyéb körülményeket. Az így kinyert adatokat a GPS-koordináták alapján tárolja a rendszer, ezáltal pedig a kutatók megbízhatóbb információhoz jutnak a fényszennyezés mértékéről a világban.

    3. Bár a számítógépes játékokról elsősorban a gyerekek, fiatalok jutnak eszünkbe, éppen az idős emberek szellemi egészségét képesek fejleszteni egyes kutatások szerint. Az előrehaladott korral járó koncentrációs nehézségekkel, a feledékenységgel igyekezett felvenni a harcot a NeuroRacer című játék, amelyben a „versenyzőknek" joystick segítségével kell autót vezetnie egy kanyargós úton, közben pedig különféle jelek jelennek meg a képernyőn. Ha a játékos meglát egy bizonyos alakzatot, meg kell nyomnia egy gombot. A NeuroRacer nem került ki a kutató laboratóriumok falai mögül, a fejlesztés alatt álló Project: Evo azonban tovább gazdagíthatja a kutatásokhoz szükséges adatok sorát. A játékot a tesztidőszakban kipróbálják alacsony és magas amiloidszintű önkéntesek is, ami azért érdekes, mert feltételezések szerint a béta-amiloid fehérjék miatt alakulnak ki az idegrendszert tönkretevő plakkok az agyban, amely felelős az Alzheimer-kór kialakulásáért.

    4. Óriási lépést tehetünk a demenciakutatás sikeréért egy egyszerű és bárki számára elérhető mobiljátékkal, amelynek fejlesztése nemzetközi összefogásban, magyar részvétellel valósult meg. A májusban debütált Sea Hero Quest-et világszerte már több mint egymillióan töltötték le, amelyhez a magyarok százezer letöltéssel járultak hozzá. Több száz évnyi klinikai vizsgálatnak megfelelő adatmennyiség jött létre alig négy hét alatt a Telekom kezdeményezésére fejlesztett hajózós játék használatával, és az adatok gyűjtése folyik tovább. A történet szerint egy tengerész elveszíti az emlékeit, amelyeket egy naplóba jegyzett le, a fia pedig útra kel, hogy összegyűjtse őket újra. A játékosnak egy hajóval kell utaznia, jéghegyeket kerülgetnie, bójákat megérintenie, és nagyon aranyos szörnyeket lefényképeznie. A tájékozódásról és az emlékezésről anonim adatokat gyűjtő Sea Hero Quest élvezetes, izgalmas játék jelentős társadalmi haszonnal.

    Következő cikkünkben körbejárjuk a hazai fejlesztésű, emlékezetről és tájékozódásról adatokat gyűjtő Sea Hero Quest mobil-applikációt, és egyéb, a szellemi frissességet megőrző mobil- és egyéb digitális játékokról is írunk. A téma körbejárásába bevonjuk a tervek szerint Csukly Gábort, a Semmelweis Egyetem Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinikájának munkatársát. Illetve szó kerül az Ipsos Egészségügyi üzletágának felméréséről a orvosi, terápiás, életvezetési célból használt mobil applikációkról. Mindez érinti és segíti az SM- betegeket is.

    Természetesen nem hagyhatjuk ki az SM- Napló alkalmazást, ami a SMile -Pharma - Promo fejlesztése, és ami egy SM-betegeknek készült mobil-alkalmazás, amit 2014-ben vezettek be. Megírjuk, mik a betegek, felhasználók tapasztalatai e téren.

Vissza

HÍRKATEGÓRIÁK


SM Centrum hírek>>